werkwijze ik leer anders

Veel lesstof wordt op school in woorden aangeboden. Als je niet in woorden denkt, maar in beelden, kun je problemen ondervinden bij het begrijpen en het onthouden. Uit onderzoek blijkt dat leerlingen met een leerachterstand, ad(h)d, autisme, hoogbegaafdheid of dyslexie vaak in beelden denken, niet in woorden.

Door informatie in beelden te vertalen kunnen deze kinderen de lesstof wel onthouden en zich eigen maken. Lezen, spellen, rekenen en het plannen van leerwerk wordt zo ook voor hen een stuk eenvoudiger en leuker om te doen. Tijdens de kortdurende training “ik leer anders” leert het kind om deze techniek zelf toe te passen. Ideaal om vervolgens de lesstof in de klas goed te kunnen volgen.

Direct resultaat
Het kind kan tijdens de eerste sessie direct vertellen of deze leermethode voor hem of haar werkt. Je hoeft dus niet langer te worstelen met schoolwerk.
De training is voor kinderen die problemen hebben met:

  • Taal : spellen, lezen
  • Rekenen: tafels, plus- en minsommen
  • Onthouden van informatie
  • Concentratie: snel afgeleid zijn
  • Organisatie en/of klokkijken

Onze “Ik leer anders” coach Tooke legt uit: In de training ‘Ik leer anders’ leer ik het kind hoe het kan leren op een manier die bij hem of haar het beste past. Het kind kan het dan in de toekomst ook zelfstandig toepassen op vakken zoals geschiedenis, aardrijkskunde, buitenlandse talen enzovoorts.

Vooraf bespreken we telefonisch of per e-mail welke leerproblemen het kind ervaart en wat zijn/haar sterke punten zijn. Het is mogelijk om samen met het kind te komen voor een intake. Ik kijk dan samen met het kind naar zijn of haar informatiesysteem om te zien of de training “Ik leer anders” bij het kind past. Deze intake duurt maximaal een half uur en is gratis. Daarnaast kan het ook goed mogelijk zijn dat er een gedeelte Sensi-therapie bij komt kijken om een nog beter resultaat te behalen. De training “Ik leer anders” bestaat uit 4 sessies van ongeveer een uur.

De volgende onderwerpen komen (oa) aan bod:

  • informatie op juiste wijze ordenen, waardoor je beter kunt onthouden
  • Alfabet en (dictee)woorden
  • cijferveld, tafels en automatiseren van sommen.
  • klokkijken

Bij aanvang plannen we vier sessies, met een tussentijd van 1 à 2 weken. Tijdens de eerste sessie krijgt het kind een werkboek. Het is de bedoeling dat ouder en kind thuis twee keer per week een half uur oefenen.