Vaak zijn hooggevoelige kinderen beelddenkers. Beelddenkers denken in beelden, ervaringen en gebeurtenissen
Alles wat de beelddenker ziet, hoort, voelt, leest, proeft, meemaakt. Deze informatie probeert de beelddenker (vaak onbewust) tot een geheel te maken en vervolgens weer te geven in woorden, gebaren, kleuren, beweging, ontwerpen, muziek of bijvoorbeeld metaal of hout. Dit is afhankelijk van de sterke kant van de beelddenker. Beelddenkers hebben vaak een talent of sterkere kant, bijvoorbeeld ruimtelijk inzicht, mensen aanvoelen, strategisch plannen, architectuur, uitvinden, technische vaardigheden, handvaardigheid, kunst, werktuigbouwkunde/mechanica, verhalen vertellen, dansen, rollenspel, ontwerpen, fotografie, atletiek, voertuigen besturen.
Kan een beelddenker van bepaalde informatie geen herkenbaar geheel maken (de beelddenker vormt geen beeld), dan raakt de beelddenker in de war. Zo kan de beelddenker moeite hebben met ÉÉN of MEERDERE systemen. Bijvoorbeeld met rekenen, taal, schrijven, sociale omgangsvormen of met het interpreteren van non-verbale gezichtsuitdrukkingen
Leerproblemen
Vaak hebben beelddenkers een leerachterstand of denkt men aan dyslexie. Bijles helpt niet of nauwelijks omdat er dan nog meer schoolwerk op ‘foute’ wijze wordt aangeboden. De training ‘Ik leer anders’ net als de Kernvisie methode, vertaalt de lesstof naar jouw manier van denken.
Direct resultaat
Doordat we in de training de lesstof op de juiste manier aanbieden aan de leerling, kan hij of zij direct vertellen of deze leermethode werkt. Dus geen eindeloos traject zonder resultaat. Want wanneer we overschakelen naar het juiste informatiesysteem (visueel) wordt de lesstof direct begrepen en onthouden. Tijdens de training kunnen bijvoorbeeld leerlingen met een taalprobleem, woorden foutloos spellen. Van voor naar achter, maar ook van achter naar voor. Simpelweg omdat ze het woord als woordbeeld hebben opgeslagen. Blijf daarom niet langer worstelen met schoolwerk. Ervaar zelf of deze leermethode ook voor jou werkt. Leerproblemen aanpakken met de training ‘Ik leer anders’ is leuk en versterkt het gevoel van zelfvertrouwen. De leeftijd om deze techniek aan te leren is vanaf 5 jaar tot 100!
Iedereen gebruikt het zelfde informatieproces:
- opnemen
- verwerken
- opslaan/onthouden
- gebruiken
Per persoon verschilt de voorkeur van het opnemen, verwerken en onthouden van de informatie (informatiesysteem):
- horen (auditief)
- voelen (kinetisch)
- denken (auditief digitaal)
- zien (visueel = beelddenken)
Denk aan het woord appel. Wat zie je? Zie je de letters A-P-P-E-L (auditief digitaal) of zie je een plaatje van een appel? (visueel).